Er zijn een aantal theorieën over hoe baby's hun taal leren. Hieronder vertel ik kort wat over 4 van die theorieën: de Theorie van Noam Chomsky, de theorie van Alan Prince en Paul Smolensky, de Theorie van Tomasello en de theorie van neurale netwerken.
Theorie van Noam
Chomsky
Elke taal heeft een stelsel van regels op basis waarvan we zinnen vormen. Het taalvermogen krijgt automatisch vorm. Talen zijn zo complex, dat ze wel een aangeboren aanleg moeten hebben om een taal te kunnen verwerven. Het zit dus in onze genen, Chomsky noem dit de Universele Grammatica. De universele grammatica bestaat uit principes en parameters (Principe-en-parameter theorie). De principes zijn aangeboren en liggen voor elke taal vast. De parameters worden gebruikt voor het leren van de specifieke kenmerken van een taal en worden beetje bij beetje ingevuld wat dan per taal verschilt.
Door de principes en parameters te combineren krijg je een oneindig mogelijkheid aan verschillende zinnen die wordt beperkt door een aantal regels.
Elke taal heeft een stelsel van regels op basis waarvan we zinnen vormen. Het taalvermogen krijgt automatisch vorm. Talen zijn zo complex, dat ze wel een aangeboren aanleg moeten hebben om een taal te kunnen verwerven. Het zit dus in onze genen, Chomsky noem dit de Universele Grammatica. De universele grammatica bestaat uit principes en parameters (Principe-en-parameter theorie). De principes zijn aangeboren en liggen voor elke taal vast. De parameters worden gebruikt voor het leren van de specifieke kenmerken van een taal en worden beetje bij beetje ingevuld wat dan per taal verschilt.
Door de principes en parameters te combineren krijg je een oneindig mogelijkheid aan verschillende zinnen die wordt beperkt door een aantal regels.
Bijvoorbeeld:
-
Principe:
In alle talen moet een zin een onderwerp hebben
-
Parameter:
fiets, auto, rijden, stoppen.
Uitzondering op
deze regel: Sommige talen zoals het italiaans hoeven geen onderwerp bij het
werkwoord, omdat je aan het werkwoord kunt zien welk persoon bedoelt wordt.
Theorie van
Alan Prince en Paul Smolensky
Deze theorie beweert dat de regels van de taal ‘zacht van aard’ zijn, wat betekent dat regels overtreden mogen worden als ze in conflict komen met andere regels. Volgens de theorie worden de gemaakte zinnen wel aan de hand van algemene regels gemaakt, maar de zinnen kunnen wel afwijken van bepaalde regels om er voor te zorgen dat alle mogelijke opties correct zijn (verschillende talen wijken bijdezelfde grammatica regel van elkaar af, maar door verschillende grammatica regels als belangrijkst te zien is dit mogelijk). Deze theorie wordt ook wel de optimaliteitstheorie genoemd.
Deze theorie beweert dat de regels van de taal ‘zacht van aard’ zijn, wat betekent dat regels overtreden mogen worden als ze in conflict komen met andere regels. Volgens de theorie worden de gemaakte zinnen wel aan de hand van algemene regels gemaakt, maar de zinnen kunnen wel afwijken van bepaalde regels om er voor te zorgen dat alle mogelijke opties correct zijn (verschillende talen wijken bijdezelfde grammatica regel van elkaar af, maar door verschillende grammatica regels als belangrijkst te zien is dit mogelijk). Deze theorie wordt ook wel de optimaliteitstheorie genoemd.
Theorie van
Tomasello
Deze theorie beweert dat kinderen geen aangeboren grammatica hebben zoals de Principe-en-parameter theorie beweert, maar dat kinderen leren van wat volwassenen zeggen. Ze leren veel grammaticale constructsies, na een poosje kunnen ze van die grammaticale constructies stukjes zin maken en daarna combineren ze meerdere stukjes zin aan elkaar. De baby’s/kinderen gebruiken de taal alleen om ervoor te zorgen dat ze geholpen worden.
De theorie van Tomasello is gebaseerd op vermogen om de bedoelingen van andere mensen te begrijpen. Dit noemt hij het sociale instinct.
Deze theorie beweert dat kinderen geen aangeboren grammatica hebben zoals de Principe-en-parameter theorie beweert, maar dat kinderen leren van wat volwassenen zeggen. Ze leren veel grammaticale constructsies, na een poosje kunnen ze van die grammaticale constructies stukjes zin maken en daarna combineren ze meerdere stukjes zin aan elkaar. De baby’s/kinderen gebruiken de taal alleen om ervoor te zorgen dat ze geholpen worden.
De theorie van Tomasello is gebaseerd op vermogen om de bedoelingen van andere mensen te begrijpen. Dit noemt hij het sociale instinct.
Neurale
netwerken
In je hersenen zitten veel zenuwverbindingen, wat het neurale netwerk wordt genoemd. Elke keer als een handeling wordt uitgevoerd wordt er een ‘pad’ afgelegd door het netwerk. Als een bepaalde handeling vaak wordt uitgevoerd, zoals het uitspreken van het woordje ‘ja’, dan worden deze connectie sterker en sterker. Bij baby’s die alles voor het eerst horen worden er allemaal nieuwe paden gemaakt. Elke nieuwe zinsconstructie of woord is een nieuw pad. Het is dus zo dat als een baby vaak genoeg een zinsconstructie of woordje hoort, dat hij het onthoudt en begint te herkennen. Door combinatie van het oefenen van klanken en leren van grammatica en woordjes kan de baby uiteindelijk beginnen met praten.
In je hersenen zitten veel zenuwverbindingen, wat het neurale netwerk wordt genoemd. Elke keer als een handeling wordt uitgevoerd wordt er een ‘pad’ afgelegd door het netwerk. Als een bepaalde handeling vaak wordt uitgevoerd, zoals het uitspreken van het woordje ‘ja’, dan worden deze connectie sterker en sterker. Bij baby’s die alles voor het eerst horen worden er allemaal nieuwe paden gemaakt. Elke nieuwe zinsconstructie of woord is een nieuw pad. Het is dus zo dat als een baby vaak genoeg een zinsconstructie of woordje hoort, dat hij het onthoudt en begint te herkennen. Door combinatie van het oefenen van klanken en leren van grammatica en woordjes kan de baby uiteindelijk beginnen met praten.
Gegroet,
BeantwoordenVerwijderenVolgens mij heb jij voor een beschouwing gekozen, daar je verschillende theorieen hebt toegelicht. Leuke invalshoek.
De 4 theorieen heb je alleen beknopt, maar goed en duidelijk toegelicht. Dat vind ik een pluspunt. Wel had ik graag gezien voor welke theorie je een voorkeur had/achter welke theorie jij staat en waarom, dat geeft dan toch dat extra stukje verdieping dat ik nu mis.
Wat ik ook fijn vind aan je beschouwing zij de dik gedrukte stukken tekst met de belangrijkste stukjes tekst. Dit geeft een goed en duidelijk beeld van waar de tekst over zal gaan als men deze snel overscant op zoek naar specifieke informatie. Pas dit vaker toe, goed systeem.
Haast standaard, excuses om het zo uit te drukken, zie ik weer die foutieve of kromme zinsconstructies bij jou. Ik blijf er dan ook bij dat je deze er makkelijk uit kunt pikken en verbeteren als je de tekst een of wat meer keer extra over leest.
Alles bij elkaar genomen ben ik zeer goed over uw tekst te spreken!
Gegroet,
Yannick